תזונה יוגית לימי החורף

אני כותבת לכם את המאמר הזה בהשראת הגשם שהובטח לנו בסוף אוקטובר, אחרי יום שבו הרגשתי שהגוף שלי לא במיטבו, עם המון חולשה וחום קטן שעולה ויורד.
מאז לימודי הומאופתיה ותזונה, אני מרגישה שהדרך שלי להתמודדות עם חולי הרבה יותר אפקטיבית מבעבר.
היה לי בסה"כ יום של חום וחוסר אנרגיה.
באותו היום דאגתי לנוח, לשתות המון נוזלים (בעיקר תה עם ג'ינג'ר ואניס) והייתי קשובה לגוף. שזה מאוד חשוב!!
אז בואו נתחיל עם קצת טיפים על איך אפשר להיטיב עם גופנו בזמנים כאלה שהוא צריך אותנו בהקשבה מלאה 🙂 

להקשיב לגוף

בימים של החלמה חשוב מאוד להיות קשובים לגוף. מאוד חשוב!
האדם המודרני רגיל להיות בעשיה, תנועה ועבודה אינסופית.. משם הגיע כל ההרגל שלנו לקחת משככי כאבים – לקחת כדור כדי שלא יכאב הראש, כדי שאני יוכל ללכת לעבוד או לתפקד היום רגיל.
בלי לשפוט מצב של אף אחד- אבל מובן לנו שזה נעשה פשוט ממקום של חוסר מודעות. אם הגוף כואב ומבקש רגע לנוח- תנוחו. תעצרו. 

אגב, אם שמתם לב, לא תמיד אנחנו רוצים לאכול כשאנחנו חולים. זה פשוט קורה בגלל שהגוף משקיע את כל האנרגיה שלו במקום לעיכול של מזון דווקא למתקפה של מערכת החיסון כנגד המחלה. אז אם אתם לא רעבים- אל תאכלו. א
בל שוב- מתוך הקשבה לגוף! 

לישון

כשאנחנו ישנים שינה עמוקה בשעות הלילה, הגוף מתחיל תהליכים של ניקוי רעלים וניקוי פנימי של הגוף. התהליך הזה מתגבר כשאנחנו חולים כי אז הגוף בעצם מצליח להילחם הכי טוב בגורם המחלה- הוא לא צריך להשקיע אנרגיה בשום מקום, לא בעיכול, לא בהליכה או תנועה, מלבד לחימה של מערכת החיסון. אז תדאגו לישון טוב, המון שעות. ואם מתאפשר לכם אז אפילו בלי שעון מעורר.
יכול להיות שזה ידרוש מכם לקחת יום חופש מהעבודה, אבל תאמינו לי שזה שווה את זה 🙂 

נוזלים

נושא חשוב בפני עצמו- איזה נוזלים לשתות איך וכמה.. אבל כאן נדבר בעיקר על הרעיון של לשתות נוזלים כדי לאפשר לנוזלים לצאת החוצה עם כל הרעלים..
בד"כ כשאנחנו חולים אנחנו מעלים חום ומזיעים. מנגנון הזיעה הוא אחד הדרכים של הגוף להתמודד עם גורם המחלה ובעצם להוציא את הפסולת והרעלים החוצה.
אז תדאגו לשמור על שתיה של מים, רצוי בטמפ' החדר או משקאות חמימים יותר כמו תה (מים עם ג'ינג'ר וכדומה..)
תנסו להימנע מקפה (וקפאין בכללי) שהוא יכול דווקא להוות מעמסה קלה על המערכת (המסלול של הקפאין בגוף גורם להפרשת אדרנלין והוא מכניס את הגוף לסטרס מעבר למה שהוא נמצא כאשר הוא מתמודד עם מחלה מסוימת..) וגם תחשבו על זה- אם אנחנו בבית, שוכבים ונחים כל היום, למה לנו קפה? ) 

תזונה

הסעיף הזה קצת משלב את הסעיף א' בתוכו – עניין ההקשבה לגוף.
אז נכון שאמרנו שלרוב כשאנחנו מתמודדים עם מחלה לא תמיד נרצה לאכול, וזה נכון, אבל יהיו רגעים שכן.
אז תשאלו את עצמכם מה אתם רוצים לאכול?
(לדוגמה, אני אתמול מממש רציתי תפוז או אשכולית. בדיעבד מבינה שזה בגלל שהגוף שלי רצה נוזלים וויטמין C .. מיותר לומר שאכלתי אשכולית והיא היתה אחת הטעימות שאכלתי ).
אז לפני שאתם ממהרים לנשנש פרוסת לחם עם קוטג' או משהו, רגע תעצרו ותנסו להבין עם עצמכם מה אתם רעבים אליו, האם אתם רעבים בכלל? ואם כן, תתפנקו, על משהו שהוא כמה שיותר טבעי ומהטבע.

זאת נקודה חשובה! 

אם כבר החלטנו לאכול משהו, נעדיף מזון המעוכל מהר.
רצוי פירות וירקות, שיש בהם את כל החומרים שהגוף שלנו צריך – ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו.. הקומבינציה של כל זה בנוסף לתכונה שפרי או ירק מתעכלים ממש מהר ולא דורשים מהגוף שלנו המון השקעה כדי לפרק את המזון הזה לגורמים קטנים זה פשוט שילוב מנצח!! 

 

אז אחרי שהבנו בגדול מה אנחנו רוצים לשמר בזמן התמודדות עם מחלה, אני רוצה לשתף אתכם איך אני התמודדתי עם השפעת שהיתה לי.

  • אז כפי שכתבתי, איפשרתי לעצמי מנוחה. ביטלתי את כל השיעורים שהיו, נשארתי במיטה, ישנתי בלי ציפיה לשעון מעורר. פשוט איפשרתי לעצמי לישון.
  • שתיתי המון תה, בעיקר מים עם ג'ינג'ר ואניס (אני פשוט אוהבת אניס בתה..אבל ג'ינג'ר בהחלט יכול לעזור, יש לו אפקט מחמם והחימום הזה טוב כדי לסייע לגוף שלנו להתמודד עם גורם המחלה. קצת כמו מנגנון העלאת החום הטבעי של הגוף שלנו במטרה של להילחם בגורם מחלה. ) 
  • תיספתי עם ויטמין C שהוא כמו חברו הטוב של מערכת החיסון שלנו ועוזר לה לתפקד בצורה מיטבית. 
  • במקום לתסף בעוד תוספי תזונה העדפתי לצרוך ויטמין A במזון- אז הכנתי מרק עשיר בירקות כתומים (דלעת, גזר, עגבניות ואם זורם אז גם גמבה צהובה/כתובה) קטשתי לתוך כל קערת מרק שמזגתי, שן שום (אחרי שהמרק התקרר מעט, כדי לא להרוס את האליצין- החומר הפעיל בשום שהוא מה שעושה את אפקט האנטיביוטיקה) 
  • נשנשתי לפחות 2 כפות של גרעיני דלעת במרק- כמענה לאבץ, שגם הוא ביחד עם ויטמין C נותנים עזרה למערכת החיסון שלנו. במרק שאכלתי הגרעינים היו כמו שקדי מרק.
  • התמסרתי למחלה. כן כן , התמסרתי. איפשרתי את ההפסקה הזאת, למרות הנטייה כל הזמן לעבוד ולהיות בתנועה, רגע לנוח. 

 

לפעמים הגוף שלנו מאותת לנו לעצור, הדרך שלו לעשות זאת זה דרך כאב, חולי וכו'.. אז אם זה קורה- תנו לעצמכם את השקט הזה. תזכרו שזה בסדר, יותר מבסדר, להישאר נאמנים לגופנו. 

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

תשאירו תגובה

צ'אט
דילוג לתוכן