בשנים האחרונות, דיאטות והרגלי תזונה תופסים מקום מרכזי במודעות הציבורית. המודעות לבריאות ולתזונה נכונה גוברת, וההבנה כי התזונה משפיעה ישירות על הגוף הפיזי, המיינד והמחשבה הולכת ומתרקמת.
מערכת העיכול האנושית מזוהה עם יסוד האש – אש הממירה חומר במצב מסוים למצב אחר. ניתן לדמות זאת לתהליך אלכימי: אנו אוכלים בננה, היא מתפרקת לאלפי תתי-תאים, הנספגים בגופנו דרך המעיים, עוברים למחזור הדם ומזינים את התאים. מתהליך מופלא זה ניתן להסיק: "אנחנו מה שאנחנו אוכלים".
לפי מסורת היוגה והאיורוודה (רפואה הודית עתיקה), כל דבר בטבע מחולק לשלוש גונות (איכויות):
- ראג'אס (Rajas): תזזיתיות, תנועה, אקטיביות רבה.
- סאטווה (Sattva): רוגע, נחת, שלווה.
- טאמאס (Tamas): כהות, כבדות, אי נוחות, אי בהירות מחשבתית.
כשאנו אוכלים, עלינו לזכור שהאכילה מיועדת להזנת הגוף. ההנאה מהטעמים היא תוספת. לכן, חשוב לקדש את זמן האוכל ולאכול בנוכחות מלאה – לטעמים, ללעיסה, לריח, למרקם של האוכל, עם מינימום הפרעות רקע (כגון טלוויזיה פועלת או גלילה בטלפון).
לאחר שהקנינו לעצמנו שגרת אכילה מיטיבה, נוכל להתמקד בתכנון המזון שלנו. נרצה לבחור במזון סאטווי (Sattvic), המאפשר נחת למיינד. מזון כזה הוא בדרך כלל בעל טעמים עדינים, אינו חריף, ללא תיבול חזק. דוגמאות: פירות, ירקות, אגוזים.
מזון ראג'אסי (Rajasic) הוא מזון הממריץ את המערכת, יוצר תנועתיות פנימית רבה. דוגמאות: מזון חריף, קפה, תיבול חזק.
מזון טאמאסי (Tamasic) מכביד על המערכת ועלול לגרום לכהות מחשבתית. דוגמאות: אלכוהול, בשר, אוכל מקולקל, מעובד, מטוגן.
ניתן לבחון כיצד המזון משפיע עלינו ברגעי נוכחות. למשל, איך אנו מרגישים לאחר ארוחת בוקר המכילה פירות ואגוזים? איך אנו מרגישים לאחר ארוחת צהריים עם סטייק? מה קורה אם שתיית הקפה בבוקר נדחית לשעה מאוחרת יותר?
יש המון שינויים שאנו יכולים לעשות דרך חקירה עצמית. בהתאם לכך, נוכל ללמוד ולראות מה מיטיב איתנו, אילו הרגלים נרצה לשמר ואילו נרצה לשחרר ובכך לדייק את אורח החיים שלי בהתאם למה שאנחנו יכולים.
אהימסה (AHIMSA) – אי אלימות
אחד העקרונות המרכזיים במסורת היוגה הוא אהימסה – אי אלימות. עוד לפני החלוקה לגונות, עלינו לשמור על אי אלימות בעולמנו הפנימי והחיצוני כאחד.
ביוגה אסאנה, ניתקל בכך כאשר נלחץ על עצמנו להיכנס לאסאנה מסוימת, אם הגוף מאותת שאינו מוכן לכך. ביום-יום, ניתקל בכך במחשבות מקטינות, ביקורתיות או לא מעריכות כלפי עצמנו. בתזונה, ניתקל בכך כאשר נצרוך מזון שאינו מיטיב עימנו.
ביוגה סוטרה נכתב: "בנוכחותו של אדם שמבוסס היטב באהימסה, כל העוינות נעלמת." (סוטרה II:35) סוטרה זו מדגישה את כוחה הטרנספורמטיבי של אי-אלימות. כאשר אדם נטוע עמוק במצב של חוסר פגיעה, האנרגיה שלו יוצרת אפקט גלי שמפוגג באופן טבעי עוינות ותוקפנות בסביבתו. היא רומזת שהתרגול של אהימסה אינו רק משמעת פנימית, אלא גם כוח חיצוני להרמוניה.
היוגה היא חוכמה עתיקה המעודדת את האדם לבריאות והרמוניה פנימית, כי דרך זה ניתן להשיג את החיבור וההרמוניה עם הבריאה כולה. אך עלינו לזכור שבסופו של דבר, זכינו בחיים המלאים בכל החושים, הצבעים והשפע. לא יקרה כלום אם מדי פעם נהנה משוקולד, יין או בשר. כל עוד זה נעשה בגבול הטעם הנכון והטוב, עם מינימום נזק לסביבה ומינימום נזק לעצמנו.
מוג'י, אחד הגורואים הגדולים של הזמן שלנו, מדבר לעיתים קרובות על החשיבות של איזון והקשבה לגוף ולנפש בתהליך הרוחני. הוא מדגיש שהדרך הרוחנית אינה קשורה בהכרח להקפדה נוקשה על דיאטה מסוימת, אלא יותר בהבנה פנימית וקבלה עצמית.
ככל שנתמיד בא-הימסה, קבלה עצמית, ונשלב זאת עם אורח חיים בריא המותאם לנו אישית (!) אנחנו נראה איך חיינו משתפרים בהדרגה על כל רבדיהם.
חשוב לזכור שבסופו של דבר, כל תהליך שאנחנו עוברים, כל עשייה שלנו, אמורה להיות ללא מאמץ רב. כשאנחנו סובלים מהדרך ולא נהנים ממנה, אפילו לא קצת, או מתאמצים מידיי- סימן שיש משהו לשנות.
כשאנחנו מתחילים בשינויים בריאותיים בחיינו, יש המון פעמים התלהבות גדולה ושינויים ענקיים שאנחנו עושים אבל לא מחזיקים לאורך זמן. דבר זה עלול ליצור מצבי תסכול ואלימות פנימית (בצורת מחשבות מקטינות וביקורת עצמית למשל) ,
היוגה מלמדת אותנו שכל דבר בחיים נעשה בהתמדה ולאורך זמן. אין משמעות בשינויים ענקיים לרגעים קצרים, אלה שינוי קטן לאורך זמן ארוך – הוא בעל האפקט העוצמתי ביותר.
״אין הטיפה חוצבת בסלע מכוח עוצמתה, אלה מכוח התמדתה.״
אם ברצונכם להתחיל במסע לבריאות, לשנות את הרגלי היומיום שלכם ולהשפיע באופן חיובי על איכות חייכם, אני מזמינה אתכם לפגישת ייעוץ לאורח חיים בריא. במהלך מפגש של שעה עד שעה וחצי (ניתן גם בזום), נבחן יחד את ההרגלים שאינם תומכים בבריאותכם, נלמד כיצד לשנותם בהדרגה, ונשלב תזונה נכונה, תרגולי יוגה, נשימה, מדיטציה ועוד, כדי לצאת לדרך חדשה של חיים מלאים בהירות, חיבור וערנות.
נמסטה, סנדרה.