סוגים של יוגה: מדריך להבנה והתמצאות בין הסוגים השונים

גם אם אתם חדשים בעולם היוגה וגם אם אתם מתרגלים על בסיס קבוע, זה מועיל וחשוב להבין ולהבדיל בין סוגי תרגול האסאנה השונים. דבר ראשון- חשוב להבין שתרגול יוגה לא חייב להיות רק פיזי- בניגוד למה שאחנו בעולם המערבי מכירים, שיוגה זה "ספורט", אז לא. יוגה זה דרך חיים, שיכולה לבוא לידי ביטוי בתרגול אסאנה (התרגול הפיזי, התנוחות) שמהווה את אחד האיברים עפ"י פטנג'אלי בדרכנו להארה, או בתרגולים שונים ביוגה שלא  כוללים תרגול פיזי כלל. יש 4 דרכים מרכזיות ביוגה , ראג'ה יוגה, בהקטי יוגה, קארמה יוגה וג'נאנה יוגה, כלומר יש 4 דרכים שיכולות לסייע לנו בדרכנו להארה, שחרור ועצמיות.

במאמר כאן נדון בעיקר על סוגי תרגול האסאנה- התרגולים הפיזיים שקיימים, שאותם יצא לי לתרגל ואת חלקם אני מלמדת בסטודיו בראש העין.

אתם יכולים לתרגל סגנון אחד, או להתנסות בכמה סגנונות, יכולים לעשות יום סגנון מסוים ויום אחר סגנון אחר- הכי חשוב לשמור על ההקשבה לגוף ולראות מה מתאים לנו באותו הרגע! תזכרו שהגוף שלנו משתנה מרגע לרגע, וגם אם תרגלנו תקופה את הסגנון היותר דינאמי ופתאום אנחנו מרגישים חלשים, זה בסדר, תעברו לתרגול שהוא יותר עדין או תנו לעצמכם מנוחה.

האטה יוגה

האטה יוגה זה הבסיס לכל תרגול האסאנה, כאשר התרגול עצמו כולל בו פרניאמה, באנדות, מודרות ואסאנה. יש דגש חזק על התמקדות בנשימה ושמירה על ריכוז בתרגול.
התרגול עצמו הוא בקצב עדין עם שהייה בכל אסאנה לכמה רגעים.
המילה האטה- מורכבת מ2 מילים, HA ו THA שהם מתייחסים ל"ירח" ו"שמש", מציאת האיזון בין שניהם, בין האנרגיה הזכרית לנקבית, אידה ופינגלה,  בין צד ימין של הגוף לצד שמאל.

ויניאסה יוגה

בתרגול הויניאסה ישנה התייחסות לסנכרון הזרימה של הנשימה שלנו ביחד עם התנועה של הגוף- זה יכול להיות איטי וזה יכול להיות מהיר יותר ודינאמי כל עוד שומרים על הסנכרון בין הנשימה לתנועה.
תרגול ויניאסה כולל בתוכו מגוון של תנוחות בסדר שיוצר זרימה, תרגולי פרניאמה ובנדות.

אשטנגה יוגה

אשטנגה- חיבור של 2 מילים, כאשר אשטה- מתייחס למספר 8, אנגה מתייחס למילה איברים, כלומר אשטנגה זה שמונת האיברים. זהו מושג שצוין ביוגה סוטרות של פטנג'אלי, והוא נותן מושג ומבנה מסוים והדרגתי בתרגול.
בתרגול אשטנגה יש דגש על ריכוז בשילוב עם תנועה דינמית, הכוללת 6 סריות, או שלבים בתרגול.
כל שלב מכיל בו רצף מסוים של תנוחות שמתורגלות באותו הסדר הקבוע, בקצב קבוע כאשר השלב הראשון הוא הבסיס לשאר השלבים אחריו.
רק אחרי שהתלמיד מתרגל בנינוחות מוחלטת בסרייה הראשונה- הוא מוכן לעבור לשלב הבא של התנוחות.
תרגול אשטנגה דורש המון ריכוז, התמקדות וכוח פיזי – התרגול הוא יותר דינאמי בקצב מהיר יחסית לשאר סגנונות היוגה.

יין יוגה

  YIN YOGA תרגול עדין ונעים מאוד לגוף, אני אישית מאוד אוהבת. מדובר בתרגול שהוא בקצב אחר לחלוטין, איטי ונינוח המתמקד באנרגיה הנשית- האידה פינגלה. התנוחות כולן עובדות על מערכת המרידיאנים (אפיקי האנרגיה) בגוף שלנו, הנמצאים בין היתר על הפאשיות- רקמות החיבור בגופנו. במילים אחרות- מדובר בתרגול שעוזר לנו להגמיש את הגוף שלנו, להירגע וללמוד להרפות.
מדובר בתרגול פיזי שכל כולו התמסרות לתנוחה, למשך כמה דק' – לרוב בין 3-5 דק, משתנה מתנוחה לתנוחה. רוב התנוחות הן בישיבה\שכיבה, עם עזרים מסוימים, וכל זה כדי לעזור לגוף למתוח את רקמות החיבור ולשחרר חסמים אנרגטיים בגוף וכמובן להזרים דם אל כל התאים, הרקמות והמפרקים.
האתגר בYIN YOGA הוא למצוא את העוגן הפנימי שלנו ולא לאפשר להכרה לנדוד למחשבות ועיסוקים בתוך הראש- ללמוד להישאר בנוכחות ולתרגל את שרירי הריכוז במוח שלנו.

יוגה רסטורטיבית

תרגול עדין מאוד ומתאים לכל מי שחווה מתח בגוף, כאבים בשרירים או בעצמות, או עייפות ואתגר בתרגולים פיזיים אחרים. זהו תרגול שנעשה עם עזרים כמו קוביות יוגה, בולסטר, רצועות והדגש בו הוא מציאת הנוחות והיכולת להרפות אל תוך התנוחות. כמובן שישנה הקשבה לגוף, וכל תנוחה מותאמת לכל אחד באופן אישי מבחינת העזרים שמשתמשים בהם במהלך השיעור.
בתרגול רסטורטיבי אין הרבה מאמץ בגוף, אבל זאת דרך נעימה מאוד להרפות מתחים בגוף הפיזי, המנטלי והריגשי.

פאוור יוגה

פאוור יוגה זהו סגנון שהוא יותר מודרני משאר הסגנונות. התרגול עצמו מאוד דינאמי, בקצב מהיר. התנוחות שמתורגלות הן תנוחות מסורתיות עם דגש לחיזוק הגוף והנפש דרך תרגול פיזי עוצמתי.
פאוור יוגה זה יותר כמו אימון אבל עם גישה יוגית בסגנון ויניאסה.

קונדליני יוגה

קונדליני זהו תרגול שהוא יותר רוחני והוא עתיק מאוד, בן אלפי שנים.
קונדליני המשמעות "המעגלי" או המפותל, כאשר ההתייחסות היא לאנרגיה המפותלת\המעגלית בבסיס עמוד השידרה.
הבסיס של תרגול קונדליני יוגה הוא להעיר את אנרגית הקונדליני ששוכנת בבסיס עמוד השידרה, כדי שתעלה כלפי מעלה לאורך השושומנה נאדי- ציר האנרגיה המרכזי בגוף.
התרגול מכיל בו שילוב של שירת מנטרות, תרגילי פרניאמה וכמה אסאנות ממוקדות.

קונדליני זוהי אנרגיה טהורה ועוצמתית, לכן יש לתרגל אותה רק עם מורה מוסמך בדרך תרגול זה.

תזכרו שהיוגה היא עוד כלי עבורנו, במסע של החיים. תשמשו בתבונה, תהיו קשובים ותהנו מהדרך.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

תשאירו תגובה

צ'אט
דילוג לתוכן